Франкфуртската школа
– философска школа, посветена на развиването на диалектична критическа
теория. Групата е сформирана в Института за социални науки на
Университет „Гьоте“ въе Франкфурт на Майн (когато Макс Хоркхаймер става
директор – 1930 г.). Името „Франкфуртска школа“ е неформално обозначение
за мислителите, свързани с Института за социални науки или повлияни от
него. Нито една институция не го използва като официално свое название, и
главните представители на школата не използват този израз като свое
име. Теоретиците на това течение са Хоркхаймер, Адорно, Бенямин,
Маркузе, Льовентал, Полок, Фром и др.

1. митът
е първият акт на рационално мислене. Историята намира своето начало в
мита. Той е инструмент на властта и идеологически феномен. Предпоставка
за мита е отделянето на човека от природата;
2. просвещението
– прекалено силно се изразява вярата в разума, започва рационализмът,
технологията и алиенацията. Разумът унищожава ирационалното, но тогава
унищожава и него;
3. култутрата
– цивилизована рационалност, която се изразява в подтискане на
природата в самия човек и на другия човек. Така човек, подтискайки
природата си, става агресивен (агресия навътре – морално
самоусъвършенстване). Следователно културата е хилядолетна разгърната
система от ритуали за принасяне в жертва на природното в човека и около
човека (Хитлер – унищшожаване на кучета). Хитлер идва естествено, той е
необходим. След Втората световна война културата става изцяло идеология,
благодарение на това отделяне от природата. Културата е манипулация –
тя е шаблон, стандарт, културна индустрия и цели да контролира и
угнетява хората. Според него в историята няма прогрес, а културата ни
убеждава по всякакъв начин, че няма изход.

Херберт Маркузе
(1898-1979) е германски философ и социолог, член на Франкфуртската
школа. Най-известните му трудове са „Ерос и цивилизация” и
„Едноизмерният човек”. Прилага психоаназлиата в социалната
действителност и социализира понятията на Фройд. Принцип на удоволствието – игра, развлечение; въображение, фантазии; няма време и морал; Принцип на реалността
– има труд; наука технология; има време, пространство, морал. Там,
където има удоволствие, няма морал. Той формулира цивилизацията като
подтискане на човешките нагони и инстинкти. Той казва, че това е система
на отказа или репресията, цивилизацията е репресия, нещастие.
Най-характерно е чувството за вина от стремежа за подтискането на
забранените желания.

Няма коментари:
Публикуване на коментар