Счита се че писмената арменска литература
е започнала около 406 г. сл.Хр. с изобретяването на арменската азбука от Месроп
Мащоц. Скоро след създаването на азбуката Месроп и неговите ученици започнали да
превеждат Библията, и след това други важни за онова време творби . Скоро след
това първите арменски писатели-историци написват свои оригинални творби. В тези
първи години на 5 век били създадени някои апокрифни творби като "История на
Армения", за която се смята че е написана от Агатангелос. В този ранен период на
арменската литература се създават и много оригинални творби. Езник Кохбаци пише
своята книга „Опровержение на ересите”, а Корюн "История на живота на Св. Мащоц
и началото на арменската литература”.
"Давид от Сасун", известен като Сасунци
Давит, е името на арменския епос. За повече от хиляда години легендата за Давид
преминавала от поколение на поколение благодарение на арменската устна традиция,
затова е трудно да се класифицира като древна или средновековна. Историята е
записана за пръв път през 1873 г. от архиепископ Карекин Сървандздианц, който
записал дума по дума приказката, както му била разказана от селянина-разказвач
на приказки на име Грбо, от Муш. През следващите години били записани други
версии на приказката от различни региони на Армения, и в началото на Съветската
епоха в Армения, историите били събрани в една „единна версия” - свързан разказ
от десетки изолирани епизоди, фрагменти, и почти цели, но различаващи се версии
на легендата. Една от най-известните интерпретации на историята е едноименната
поема на Ованес Туманян, написана през 1902 г. Тя обхваща само историята за
Давид, която е само една от 4-те части на историята, въпреки че е централната
тема. Всеки клон на историята е наречен на героя, чиято история разказва:
Санасар и Балтазар, Стария Мхер, Сасунци Давид, и Мхер Младши. Въпреки
християнският привкус на епоса, многобройни фантастични същества, добро и зло,
влияят на действието.
Средновековният период се разкрива с
известна стерилност. Най-важният автор през осми век е Йоан Одзнеци наречен
„Философ”. Неговите по-значими трудове са "Беседа срещу павликяните”, „Църковна
беседа”, и сборник с канони на съборите и на отците преди него. По същото време
се появяват и преводи на трудове на някои свещеници, по-специално на Св. Григор
от Ниса и Кирил Александрийски, от перото на Стефан—епископ на Сюник. Два века
по-късно се появява „История на Армения” от католикос (патриарх) Ованес
Драсханакертци, обхващаща периода от създаването на нацията до 925 г. сл.Хр.
Григор Нарекаци е арменският Пиндар под чието перо излизат елегии, оди,
хвалебствия и проповеди; също заслужава да бъде споменат и писателя Григор
Магистрос, известен с това, че въвежда епистоларния жанр в арменската
литература.
Съвременният период на арменската
литература може да бъде определен от възраждането през 12 век. Католикосът
Нерсес Шнорали е най-талантливият автор в началото на този период. Освен
поетичните му творби, като «Елегия за превземането на Едесса», той има и творби
в проза включително „Пасторално Писмо”, „Църковна беседа”, и неговите „Писма”.
Следва също да се спомене "Църковна беседа" на Нерсес Ламбронаци, архиепископ на
Тарсус, представена по време на събора в Хромкла през 1179 г., която е в
анти-монофизитен тон. Тринайсети век дава поле за изява на Вардан Велики, чийто
таланти на поет, и теолог и чиято „Универсална история” е обширна като се има
предвид областите, които обхваща. Григор Татеваци, в следващия век, създава
своята „Книга с въпроси”, която е остра полемика срещу католиците.
През шестнайсети век арменците в Европа
създават печатници във Венеция и Рим, и през следващия век (седемнадесети) в
Лемберг, Милано, Париж и в други градове. Старите трудове били публикувани
повторно, публикували се и нови. Мъхитаристите във Венеция били лидери в това
движение; но техните публикации, макар и многобройни, често били безкритични.
Техните братя, мъхитаристите във Виена, били също толкова активни в работата си.
Русия, Константинопол и Ечмиадзин са други центрове на арменските литературни
усилия. След това арменците развиват традицията на трубадурите. Трубадурът,
наричан աշուղ (ашуг) на арменски, ходел от село в село, и от град на град, и
рецитирал своята литература на хората. По-успешните, като Саят-Нова, участвали в
състезания в дворовете на грузинските царе или на арменските мелици. Те често
разказвали за чувствата си към жените като използвали народния език, който бил
украсен с чуждо влияние, вместо класическия арменски език, който не се използвал
извън църквите и училищата.
Сред най-бележитите писатели на 19 и
началото на 20 век са Сиаманто, Акоп Баронян, Вахан Текеян, Левон Шант, Крикор
Зохраб, Аветис Ахаронян, Гарегин Нждех, Атрпет, Гостан Зарян и Нигол
Агпалян.
Деветнайсети век се развива голямо
литературно движение, целящо да издигне съвременната арменска литература. Този
период от време, през който арменската култура разцъфтява е познат като период
на Възраждане. Възрожденските автори от Константинопол и Тифлис, почти идентични
на романтиците в Европа, искали да насърчат арменският национализъм. Повечето от
тях приели новосъздадените източен и западен вариант на арменският език в
зависимост от публиката, към която се стремели, и ги предпочитали пред
класическия арменски език (грабар).
Истинският създател на арменската
литература е Хачатур Абовян (1804-1848 г.). Абовян е първият автор, който
изоставя класическия арменски език и приема съвременния за своите трудове, като
така насърчава разпространението му. Най-известният труд на Абовян “Раните на
Армения", се връща на темата за страданието на арменския народ под чуждо
владичество. Абовян посвещава своя живот на писането и запознаването на света с
Армения и арменския народ. Поемата на Микаел Налбандян "Песента на италианското
момиче" става вдъхновение за арменския национален химн – "Нашата родина". Раффи
(Акоп Мелик-Акопян) е големият романтик на арменската литература. В трудовете
си, той съживява величието на историческото минало на Армения. В романът «
Искри», героите му се борят за освобождаването на народа. Темата за
потисничеството и чуждото владичество се вижда и в трудовете му "Джелаледин" и
"Лудият".
Възрожденческият период приключва през
1885-1890 г., когато арменският народ преминава през бурни времена.
Забележителни събития са Берлинският договор през 1878 г., независимостта на
балканските народи като България, и разбира се кланетата в Хамидян от 1895-1896
г.
Някои специалисти твърдят че арменското
движение на писателите-реалисти се появява, когато вестник Аревелк
(Изток) е основан (1884 г.). Писатели като Арпиар Арпиарян, Левон Пашалян,
Крикор Зохраб, Мелкон Гурджян, Дикран Гамсарян, и други включени в списването на
споменатия вестник. Другият важен вестник по това време е Хайреник
(Татковина), който става много популистки, и окуражава критицизма, и др.
След 1885 г., арменските автори били
заинтересовани да изобразят една реалистична картина на живота, наред с всичките
му голоти. При все това, има автори които запазват някои романтични влияния,
въпреки че повечето не го правят.
Литературната традиция на Хачатур Абовян,
Микаел Налбандян и Раффи е продължена въпреки че Армения минава под
комунистическа власт. Това съживяване на традициите било осъществено от писатели
и поети като Ованес Туманян, Йегише Чаренц и други. В края на 20 век, по времето
на Брежнев, се появява ново поколение арменски писатели. Тъй като арменската
история от края на 20 век и геноцида се дискутират нашироко, се появяват
писатели като Паруйр Севак, Геворк Емин, Силва Капутикян и Ованес Шираз, с които
започва нова епоха в арменската литература.
Няма коментари:
Публикуване на коментар